מקרה נדיר - תאומות נולדו עם אותו מום לבבי מורכב

F0_0700_0700_mumlevteomot.jpg

מומחי מכון הלב במרכז רפואי שניידר מורגלים ומיומנים באבחון מומי לב בעוברים, אך אפילו הם נדהמו לגלות כי שתי תאומות נושאות את אותו מום לבבי כחלוני מורכב וקשה. התאומות נולדו בשבוע 37 כאשר משקל אחת מהן 2.4 ק"ג והשניה 2.7 ק"ג ונותחו בהצלחה כעבור מספר שבועות מיום היוולדן.

התאומות נבדקו במהלך תקופת ההריון ע"י ד"ר עינת בירק, מנהלת מכון הלב, ובשתיהן אובחן מום לב מורכב מסוג TOF הבא לידי ביטוי במסתם ריאתי חסום לגמרי, עורק ריאה קטן וחור גדול בין החדרים. הסיכוי להופעת מום לבבי זה ביילוד הוא 0.007 מקרים ל-1,000 יילודים והסיכוי שיופיע אצל תאומות הוא נדיר ביותר.

בהיותן בשלב העוברי, יכלו התאומות לשרוד בזכות הצינור העורקני, כלי דם המצוי בכל העוברים ומחבר את העורק הריאתי אל אבי העורקים ועוקף את מחזור הדם הריאתי. בשתי האחיות התאומות סיפק הדוקטוס הפתוח את כל זרימת הדם לריאות. מכיוון שהדוקטוס נסגר מיד אחרי הלידה, סכנת חיים מיידית נשקפה לתאומות. בשל סיבה זו, מרגע היוולדן, טופלו התאומות בתרופות המעכבות את סגירת הדוקטוס, תוך ניסיון להעלות את משקלן לקראת הניתוח. התאומות טופלו בפגיה במרכז שניידר.

ד"ר ג'ורג' פרנקל, מנהל היחידה לניתוחי חזה ולב וד"ר גבי אמיר, מנתח לב בכיר, ביצעו את הניתוחים המורכבים בתאומות בהפרש של שבוע האחת מהשניה, כאשר משקל כל אחת היה קטן מ-3 ק"ג. התאומות התאוששו תוך זמן קצר ושוחררו לביתן, כל אחת מהן שבוע בלבד לאחר הניתוח.

המערך הקרדיו-כירורגי במרכז שניידר מטפל באלפי ילדים חולים מכל רחבי הארץ מדי שנה. ביכולתו לתת מענה גם לבעיות מורכבות מאוד בתינוקות קטנים בני יומם. האבחון המוקדם מאפשר תכנון לידה במרכז שלישוני המסוגל להתוות מדיניות טיפול ולספקו מיידית. כך ניתן למנוע נזק פוטנציאלי מוקדם כמו במקרה זה.

תרומות לעמותות עוזרות לבית החולים ברכישת ציוד מתקדם לבית החולים .