לראשונה בארץ טכנולוגיית הקפסולה החדשנית לאבחון מחלות במעי מיושמת בילדים מעל גיל שנתיים

טכנולוגיית הקפסולה החדשנית לאבחון מחלות מעי מיושמת בילדים מגיל שנתיים ואף פחות (ממשקל 10 ק"ג). הבדיקה, אשר עד לאחרונה התאפשרה לביצוע רק מגיל 10, מבוצעת בארץ במכון לגסטרואנטרולוגיה, תזונה ומחלות כבד בבית חולים שניידר לילדים בלבד. במסגרת המכון, בראשות פרופ' רענן שמיר, פועל צוות רב תחומי של רופאים, אחיות, דיאטניות, פסיכולוגים ועובדים סוציאלים המומחים בטיפול בילדים.

בדיקת הוידאו של המעי הדק (video capsule endoscopy) באמצעות טכנולוגיית הקפסולה החדשנית, מאפשרת ביצוע אבחון של מחלות מעי שמעבר לטווח מכשירים אחרים כגון גסטרוסקופיה או קולונוסקופיה, וכן חוסכת במקרים רבים צורך בהרדמה. את שירות בדיקת הוידאו של המעי הדק מוביל ד"ר נועם זביט, רופא בכיר במכון.

טכנולוגיית הקפסולה, שפותחה על ידי חברת "Given Imaging" מיוקנעם, מאפשרת צילום של המעי הדק לכל אורכו על ידי בליעת גלולה המכילה בתוכה מצלמה והבזק (פלאש). המצלמה הזעירה משדרת את התמונות לגלאי הנישא על ידי הילד במשך שעות הבדיקה. הילד מגיע לביצוע הבדיקה לאחר צום של מספר שעות, אינו זקוק להרדמה, וכל שעליו לעשות הוא לבלוע את הגלולה ולשאת חגורה המכילה את המקלט המקבל את התמונות. במקרה שילד אינו מסוגל לבלוע את הגלולה, נעזר הצוות באנדוסקופיה, כדי להניח את הגלולה בתריסריון.

לדברי פרופ' רענן שמיר: "צוות המכון נעזר בטכנולוגיה חדשנית זו לאבחון מחלות שונות בילדים, כולל מחלות מעי דלקתיות, דמם מדרכי העיכול לאחר אנדוסקופיה שלילית, מעקב אחר חולים עם פוליפים של המעי הדק ועוד. צוות המכון גאה להיות חלוץ בביצוע בדיקה זו בילדים הנחשבת לקלה ופשוטה יחסית".

המכון לגסטרואנטרולוגיה, תזונה ומחלות כבד במרכז שניידר לרפואת ילדים הינו מרכז אקדמי ומרכז הפניה שלישוני לאבחון וטיפול במחלות מערכת העיכול, במחלות כבד ובבעיות תזונה בילדים ומתבגרים. המכון משמש כמרכז הגדול ביותר בישראל למחלות המעי הדלקתיות (מחלות קרוהן וקוליטיס), לילדים עם צליאק (רגישות לגלוטן) ועם מחלות כרוניות אחרות.