תרומת קרן עזריאלי למחקר PREVENTCD במכון הגסטרואנטרולוגיה

מכון הגסטרואנטרולוגיה, תזונה ומחלות כבד במרכז שניידר מודה לקרן עזריאלי על תרומה בסך 100,000 ₪ באמצעות נאמני מרכז שניידר. התרומה ניתנה עבור תמיכה בהמשך מחקר בנושא "האם הנקה וחשיפה מוקדמת לגלוטן יכולות לדחות או אפילו למנוע את התפרצות מחלת הצליאק?" - מחקר ה-PREVENTCD.
 
PREVENTCD הוא מחקר אירופאי רב מרכזי הממומן ע"י האיחוד האירופאי ובו שותף המכון לגסטרואנטרולוגיה, תזונה ומחלות כבד במרכז שניידר לרפואת ילדים. המחקר מתמקד בבדיקת השפעת משך הנקה וגיל החשיפה לגלוטן על הופעת מחלת הצליאק. 

המחקר החל בשנת 2007 וגויסו 1,400 ילודים ממשפחות עם סיכון גבוה לצליאק, כאשר למעלה מ-100 ילודים גויסו בישראל ע"י פרופ' רענן שמיר וד"ר קורינה הרטמן ממכון הגסטרו במרכז שניידר. הילדים גויסו לאחר שבדיקה גנטית של DNA מהשליה הראתה שיש להם HLA המצביע על סיכון גבוה לצליאק ובגיל 4 חודשים, תוך כדי הנקה, נחשפו לכמויות קטנות של גלוטן או פלצבו. הילדים זכו למעקב קליני וסרולוגי צמוד, ואלו עם סרולוגיה חיובית לצליאק הופנו לביופסיות מעי דק לאבחנת המחלה. כבר עתה מסתבר ששכיחות הצליאק באוכלוסיית המחקר גבוהה (6% בגיל 3 שנים וקרוב ל-10% בגיל 4). המחקר תוכנן להימשך עד גיל 3 שנים (בקרוב יגיעו כל המשתתפים לגיל זה), אך אין ספק שהמעקב אחר קבוצה זו לאורך שנים חשוב ביותר.
 
קרן עזריאלי נרתמה למימון מחקר ההמשך שעוקב אחר המשתתפים הישראליים במחקר, ומכון הגסטרו במרכז שניידר אסיר תודה על התרומה שתאפשר את המשך המעקב אחר החולים.

 

Adminעסקים